Det lokale elektrisitetstilsyn (DLE)
Alle nettselskaper med områdekonsesjon er pålagt å ha et lokalt eltilsyn (DLE). DLE er regulert av rammer fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Innenfor lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr (el-tilsynsloven) føres det tilsyn med elsikkerheten i boliger, virksomheter, skip, flyttbare offshoreinstallasjoner samt elektromedisinsk utstyr i helseinstitusjoner. Det føres i tillegg tilsyn inkludert markedskontroll med produsenter, importører og forhandlere av elektriske produkter. Les mere på www.dsb.no
Det er med andre ord fastsatt lovpålagte rammer og krav for DLEs tilsynsaktivitet i forhold til forskjellige tilsynsområder. Det lokale eltilsyn ved Stram er en del av det offentlige tilsynsapparatet for elsikkerhet. Retningslinjer for arbeidet er gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet- og beredskap (DSB). Det Lokale Eltilsyn hos Stram kan kontaktes på e-post.
DLE sine oppgaver:
Føre tilsyn med at regelverket som er fastsatt i / eller i medhold av tilsynsloven etterleves
Være basert på prinsippet om internkontroll
Av prinsipiell betydning skal saker av viktighet forelegges for DSB
Orientere DSB om el-ulykker
Gi pålegg i henhold til forskrifter eller for øvrig delegasjonsvedtak
Grovere overtredelser anmeldes til politiet
Ved brann og andre ulykker som kan ha elektrisk årsak kan/skal DLE yte bistand til politi og brannvesenet ved etterforskning
Samarbeide med og samordne virksomheten i nødvendig grad i forhold til andre tilsynsmyndigheter
Informere om elsikkerhet
Prosedyren ved kontroll av og utbedring av feil i et elektrisk anlegg er som følger:
Varsel om kontroll sendes kunden per brev
Samtidig med at kontrollen av elanlegget utføres får kunden får informasjon om elsikkerhet
Varsel om vedtak. Kunden får rapport på eventuelle feil og mangler med klagefrist 3 uker
Generelt gis det en frist på 3 måneder for utbedring av feil. Alvorlige feil får kortere frist eller som må utbedres straks. Ved feil i den elektriske installasjonen må elektroinstallatør kontaktes for utbedring av feil.
Installatør gir beskjed til DLE når han har påtatt seg jobben og også når jobben er utført.
Spørsmål angående installasjonskontroll og elsikkerhet kan rettes til Stram telefon 75 60 01 00 eller e-post dle@stram.no
-
På bakgrunn av årlige føringer (rammebrev) fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) gjennomføres kontrollene. Tilsynsingeniørene gjennomfører årlig kontroller av el-anlegg i boliger og næringsbygg innen ISE Netts forsyningsområde.
Beskrivelse av kontroll av en vanlig bolig, avhenger av alder og standard av det enkelte anlegg. Kontroll av bedrifter gjennomføres med utgangspunkt i den enkelte bedrifts internkontrollsystem.
Tilsynsingeniørene kontrollerer alt fra inntaket, gjennom sikringsskapet og kursene frem til tilkoblede apparater og utstyr.
Kontroll av inntaksboksen:
Riktige sikringer, ev. varmgang
Kontroll av sikringsskapet:Isolasjonsfeil (jordfeil)
Korrekt merking og riktige sikringer på kurser
Berøringsbeskyttelse (at sikringene kan betjenes uten at man utsettes for fare)
Jording (hovedjord og utjevningsforbindelser)
Varmgang, eks. brente bunnskruer
Løse koblinger
Kontroll av den faste installasjonen:Punkter som det er krav om jording
At det ikke er blandet jordet og ujordet installasjon
Kabler og ledninger skal være festet
Kabler og utstyr som brytere og stikkontakter ikke er skadet
Eventuell varmgang i brytere, koblingsbokser, stikkontakter etc
Kontroll av tilkoblet utstyr:Varmeovner skal ikke være tildekket
Utstyr skal ikke være tilkoblet med skjøteledning
Komfyren måles spesielt for ev. isolasjonsfeil og støpsel sjekkes for ev. varmgang
Informasjon under kontrollen:Kunder bør delta under kontrollen slik at denne informeres om elsikkerhet og spesielle momenter som angår installasjonen. Kunden mottar etter gjennomgangen en sjekkliste og elsikkerhetsbrosjyre.
Etter kontrollen:
Det skrives en rapport som sendes kunden.
Hvis kontrollen har avdekket feil/mangler vil vi sette en frist for utbedring (forhåndsvarsel).
Ved ny installasjoner sendes kopi av rapporten til utførende elektroinstallatør.
Kunden kontakter elektroinstallatør, som bekrefter kundens bestilling på e-post til oss.
Elektroinstallatør retter påpekte feil/mangler, beskriver rettingsarbeidet og sender rapporten til oss.
Rapporten godkjennes etter rettingsarbeidet er vurdert.
Vi sender et pålegg med en ny frist for utbedring dersom kunden ikke bestiller utbedring av rapporten innen fristen.
Vi sender purring dersom pålegget ikke følges opp.
Vi kan stenge anlegget dersom purringen ikke følges opp.Dokumentasjon:
Samsvarserklæring, sluttkontroll av utført installasjon og beskrivelse av skjult varme, belysning og eventuelt annet utstyr.
Dette er dokumenter som en elektroinstallatør skal utstede til eier av installasjonen som et bevis på at arbeidet er utført etter gjeldene forskrifter og hva som er utført. Disse dokumentene skal følge installasjonen. -
NEK 399 omhandler tilknytning mellom sluttbrukers elanlegg og ekomnett mot tilsvarende allment nett. Normen spesifiserer krav til utforming av tilknytningspunkt, eierforhold, ansvar og plikter til involverte parter – og danner grunnlag for privatrettslig avtale mellom partene.
Formålet med normen er å til rette for effektiv samhandling, forutsigbarhet og størst mulig grad bruk av standardiserte løsninger. Normen spesifiserer også krav til design, utforming og test av tilknytningsskap.