Kraftleveranse og leveringsplikt


Kraftleverandør

Alle kunder må ha avtale om kraftleveranse i tillegg til nettleieavtalen. Valg av kraftleverandør er fritt for deg som kunde, og du må selv ta kontakt med kraftleverandør for å inngå avtale om kraftleveranse.

Se på Forbrukerrådets nettside med informasjon om oppdaterte kraftpriser: https://www.strompris.no.

Leveringsplikt, kraftlevering til kunder som ikke har valgt kraftleverandør.

Leveringsplikt er en midlertidig løsning for kunder uten gyldig kraftleveringsavtale.

Dersom du som kunde ikke har kraftleveringsavtale er Stram lovpålagt å levere kraft via leveringsplikt.

Kraftprisen følger spotprisen for prisområde Tromsø hos Nordpool. Påslaget på spotprisen avhenger hvor lenge du ligger på leveringsplikt.

  • De seks første ukene er det et påslåg på 5 øre/kWh

  • Etter de seks første ukene på leveringsplikt økes påslaget til 7 øre/kWh.

I tillegg til kraftleveranse etter leveringsplikten kommer nettleie og offentlige avgifter.

NVE har laget et standardskriv til alle kunder som er på leveringsplikt, dette finner du her.

Bytte av kraftleverandør

Ved ønske om å bytte kraftleverandør, skal dette gjøres ved å kontakte den nye leverandøren du ønsker.
Denne vil da sørge for å gjennomføre hele prosessen tilknyttet et slikt bytte.
Det er viktig å ha tilgjengelig Målepunkt-ID (finnes på kundeweb eller på faktura).